Yunanistan'ın durumu kötüleştikçe
ülkenin borçlularına vermesi gereken tavizlerin dozu da artıyor. Almanya
hükümetinin öncülüğünde hazırlanan ve Financial Times Gazetesi'nin eline geçen
istekler listesine göre Avrupa Birliği ülkeye bir bütçe komseri atamayı şart
koşuyor. Ülkenin AB'den alması planlanan
130 milyar dolarlık kredi dilimi karşılığında bu koşul getiriliyor. Ama iş
bununla da bitmiyor. Atanacak komiser,
ülkenin her türlü harcamasını denetlemekten yükümlü olacak. Ayrıca AB
komserinin ülkenin kreditörlerinin koyacağı bütçe hedeflerine ayrı bir harcama
görürse veto etme yetkisi de olacak. Ayrıca hazırlanan taslakta bir kanun
çıkarılarak ülkenin gelirlerinin öncelikle borçların kapatılması için
kullanılacağı hükme bağlanacak. Ayrıca
ülkenin normal faaliyetlerinin sürdürülmesi için yapılacak harcamaların ancak
borçlar ödendikten sonra kalan miktarla yapılması şartının da kanunla hükme
bağlanması isteniyor.
ASGARİ ÜCRETİ DÜŞÜR
Ayrıca bu hafta başında Avrupa Birliği ve IMF'in ortak hazırladığı bir istekler listesi de Yunanistan'a iletilmişti. Bu listeye göre Yunanistan'ın bu yıl 150 bin kamu çalışanın işten çıkarması, ülkede 750 Euro olan asgari ücretin düşürülmesi ve özel sektör çalışanlarının iki ayda bir aldıkları ikramiyenin yılda bire indirilmesi gibi istekler bulunuyor.
Ayrıca bu hafta başında Avrupa Birliği ve IMF'in ortak hazırladığı bir istekler listesi de Yunanistan'a iletilmişti. Bu listeye göre Yunanistan'ın bu yıl 150 bin kamu çalışanın işten çıkarması, ülkede 750 Euro olan asgari ücretin düşürülmesi ve özel sektör çalışanlarının iki ayda bir aldıkları ikramiyenin yılda bire indirilmesi gibi istekler bulunuyor.
Almanya'nın hazırladığı ve AB'nin
Yunanistan'dan 130 milyar Euro'luk yardım karşılığı isteklerinin belirtildiği
resmi yazıyı görmek için haberin devamını tıklayın
- Düyun-u Umumiye nedir? Şartları neydi? Osmanlı gelirlerini borçlularına nasıl devretmişti?
İNGİLTERE DIŞİŞLERİ: MERKEL YUNANİSTAN'IN
BORÇLARINI ÖDEMEYECEĞİNİ DÜŞÜNÜYOR
![]() |
| BBC'den Andrew Neill'in AB'nin Yunanistan'dan istekleri üzerine attığı twit |
Assurance of Compliance in
the 2nd GRC Programme
I. Background
According to information from the
Troika, Greece has most likely missed key programme objectives again in 2011.
In particular, the budget deficit has not decreased compared to the previous
year. Therefore Greece will have to significantly improve programme compliance
in the future to honour its commitments to lenders. Otherwise the Eurozone will
not be able to approve guarantees for GRC II.
II. Proposal for the
improvement of compliance
To improve compliance in the 2nd programme, the new
MoU will have to contain two innovative institutional elements on which Greece
will have to commit itself. They will become further prior actions for the
second programme. Only if and when they are implemented, the new programme can
commence:
1. Absolute priority to
debt service
Greece has to legally commit itself to
giving absolute priority to future debt service. This commitment has to be
legally enshrined by the Greek Parliament. State revenues are to be used first
and foremost for debt service, only any remaining revenue may be used to
finance primary expenditure. This will reassure public and private creditors
that the Hellenic Republic will honour its comittments after PSI and will
positively influence market access. De facto elimination of the
possibility of a default would make the threat of a non-disbursement of a GRC
II tranche much more credible. If a future tranche is not disbursed, Greece can
not threaten its lenders with a default, but will instead have to accept
further cuts in primary expenditures as the only possible consequence of any
non-disbursement.
2. Transfer of national
budgetary sovereignty
Budget consolidation has to be put under
a strict steering and control system. Given the disappointing compliance so
far, Greece has to accept shifting budgetary sovereignty to the European level
for a certain period of time. A budget commissioner has to be appointed by the
Eurogroup with the task of ensuring budgetary control. He must have the power
a) to implement a centralized reporting and surveillance system covering all
major blocks of expenditure in the Greek budget, b) to veto decisions not in
line with the budgetary targets set by the Troika and c) will be tasked to
ensure compliance with the above mentioned rule to prioritize debt service.
The new surveillance and institutional approach should be
formulated in the MoU as follows: “In the case of non-compliance, confirmed by
the ECB, IMF and EU COM, a new budget commissioner appointed by the Eurogroup
would help implementing reforms. The commissioner will have broad surveillance
competences over public expenditure and a veto right against budget decisions
not in line with the set budgetary targets and the rule giving priority to debt
service.” Greece has to ensure that the new surveillance mechanism is fully
enshrined in national law, preferably through constitutional amendment.
