Araştırma Şirketi İpsos üç haftadır Türkiye’nin alışveriş trendlerini 500 hane üzerinden incelemeye devam ediyor. Şirketin araştırmasında ilk hafta Korona virüsün alışverişe etkisi bakliyat, makarna gibi ürünlerde artış olarak görülürken, üçüncü haftada turşu, dondurma, mevye suları, diş fırçası öne çıktı.
Üç haftadır artış gösteren ürün ise maya oldu. Evde ekmek, poğaça yapımı maya tüketimini arttırdı. Ayrıca turşu üçüncü haftada en çok satın alınan ürünler oldu. Bunda turşunun bağışıklık sistemine iyi geldiğine dair haberler etkili oldu. İşte İpsos’un araştırmasının detayları.
Covid-19 Salgını tüketici davranışlarını değiştirmeye devam ediyor. Ipsos’un yaklaşık, 5000 haneden günlük olarak aldığı verilerin derlenmesi yoluyla haftalık olarak açıklanan çalışmanın üçüncü hafta sonuçları geldi. Buna göre; Türkiye’de Covid-19 Vaka açıklaması yapıldıktan sonraki 3. Haftada (25-31 Mart) hanelerin satın aldığı hızlı tüketim ürünleri harcamaları şu şekilde oluştu:
- · İçecek ürünlerindeki artış dikkat çekti: Yüksek artış gösteren kategorilerin 3 tanesi içecek ürünleri oldu. (Meyve Suları %104, Ayran %98, Gazlı Meşrubatlar %86)
- · Bağışıklık sistemini güçlendirici olduğuna yönelik haberlerin de etkisi muhtemelinde Turşu kategorisinde ciddi bir artış görüldü. 3. Haftada en çok artış gösteren kategori Turşu oldu.
- · Diş Macunu ve Diş fırçalarının da sıra dışı artış gösteren ürünler sıralamasına girdiği görüldü.
- · Evde yemek yapma ve yemek yeme sayısının artması ile hazır yemekler ve soslar da artışta öne çıkan kategoriler oldu.
- · Dondurma, turşu, hazır yemekler, yoğurt, reçel-bal ve soslar listeye ilk defa giren gıda kategorileri oldu.
IPSOS CEO’SU GEDİK: TÜKETİCİ DAVRANIŞI DEĞİŞİKLİK GÖSTERİYOR
CEO’muz Sidar Gedik konuyla ilgili şu değerlendirmeleri iletti: “10 Mart tarihinde “Türkiye’de Koronavirüsü tespit edilmiştir” açıklamasından sonraki ilk hafta hanelerin alışveriş davranışlarında ilk tepki olarak stoklamayı net bir şekilde gözlemlemiştik. İkinci haftada (18-24 Mart); hanelerin alışveriş sepetlerinde en çok artış gösteren kategorilerin farklılaştığını ve en çok artış gösteren kategorilerin atıştırmalık ürünler olduğunu görmüştük. 3. haftaya geldiğimizde ise tüketicilerin hane içi tüketim davranışlarında farklılıkların devam ettiğini görüyoruz. Bu hassas dönemde tüketici ve insan davranışlarının ve karar verme süreçlerinin değişiklik gösterdiği aşikar. Biz Ipsos olarak bu değişiklikleri araştırmalarımızla gün ışığına çıkarmaya devam edeceğiz.”
MAYA TÜKETİMİ ÜÇ HAFTADIR ARTARAK DEVAM EDİYOR
Covid-19 salgınına yönelik hanelerdeki tüketim açısından ilk tepki olarak Kolonya, Sirke, Makarna, Bakliyat vb kategorilerde artışlar görülmüştü. Bu kategorilerin sonraki iki haftadaki seyrine bakıldığında; MAYA kategorisinin büyümesinin her hafta artarak devam ettiği görüldü. Türkiye’de haneler son 3 haftada her hafta artış göstererek maya satın aldı. Eve kapanmanın etkisiyle poğaça, ekmek vb hamur işlerinin evde yapılmaya başlanmasının etkisi söz konusu olabileceği iletildi. İlk hafta kolonyada görülen satın alım artışı diğer haftalarda aynı oranda devam etmedi.
HANELER EN ÇOK BİSKÜVİ, KEK, SÜT- ÇİKOLATA KATEGORİSİNE YÜKLENDİ!
Ipsos Hane Tüketim Paneli verilerimize göre; Türkiye’de hanelerin hızlı tüketim ürünleri satın alımlarında en yüksek sayıda tercih ettiği 5 kategori sıralaması ise değişmedi, bu kategoriler «Bisküvi & Kek, Süt, Çikolata Kaplama, Peynir ve Makarna». Bu kategorilerde kayıt sayısı artışı ilk tepkiye göre daha yüksek oranda artış gösterdi. Sadece Makarna artış oranı 3. haftada daha düşük kaldı. Çünkü Makarna ilk hafta stoklamanın en yüksek olduğu kategoriydi.
EVE SİPARİŞ YÜKSELDİ
Ipsos Ev Dışı Yeme & İçme Panelimizden gelen sonuçlara göre ise; Restoran ve kafelerin sadece sipariş ve Gel-Al ile hizmet vermesinin etkisi ile eve sipariş oranı ve gel al oranı arttı. Eve siparişte en yüksek artış pide, pizza ve kebap / döner ürünlerinde, gel -al da ise simit, poğaça, döner ve çiğ köfte artış gösterdi. Eve sipariş ilk hafta toplam siparişlerin içerisinde %13 paya sahipken son hafta bu oran %38’e yükseldi”…
Ipsos Ev Dışı Yeme & İçme Panelimizden gelen sonuçlara göre ise; Restoran ve kafelerin sadece sipariş ve Gel-Al ile hizmet vermesinin etkisi ile eve sipariş oranı ve gel al oranı arttı. Eve siparişte en yüksek artış pide, pizza ve kebap / döner ürünlerinde, gel -al da ise simit, poğaça, döner ve çiğ köfte artış gösterdi. Eve sipariş ilk hafta toplam siparişlerin içerisinde %13 paya sahipken son hafta bu oran %38’e yükseldi”…
ARAŞTIRMA NASIL YAPILDI?
Ipsos Hane Tüketim Paneli’nin sonuçları dijital üye hanelerin 5000 tanesinden alınan verilere dayanıyor. Ipsos Hane Tüketim Paneli 35 ile yayılmış yaklaşık 14,000 haneden oluşuyor ve Türkiye’yi sosyo-ekonomik statü, hane büyüklüğü ve bölgeler açısından temsil edecek şekilde seçiliyor. Sürekli bir örneklemden haftalık satın alım verisi toplanıyor.
Ipsos Hane Tüketim Paneli’nin sonuçları dijital üye hanelerin 5000 tanesinden alınan verilere dayanıyor. Ipsos Hane Tüketim Paneli 35 ile yayılmış yaklaşık 14,000 haneden oluşuyor ve Türkiye’yi sosyo-ekonomik statü, hane büyüklüğü ve bölgeler açısından temsil edecek şekilde seçiliyor. Sürekli bir örneklemden haftalık satın alım verisi toplanıyor.
Toplanan veriler daha sonra 21 milyon haneye projekte ediliyor. Haneler satın alma bilgilerini her gün “günlük” üzerine kaydediyor ve İPSOS verileri günlük haftalık olarak toplayarak kontrol edip işleme alıyor. Hanelerden şu veriler alınıyor;
- · Satın alınan ürün grubu
- · Marka (boyut ve çeşit detayında)
- · Satın alınan miktar
- · Alışveriş sıklığı
- · Satın alınan yer
- · Fiyat
KAYNAK: ipsos.com.tr



