İşte Özpeynirci'nin yazısı:
Oto'da yeni ÖTV zammı mı geliyor?
Dozu giderek artan 'ÖTV zammı' söylentisine göre Ankara'da otomotivin üzerindeki vergi sistemini değiştirmek adına hummalı bir faaliyet yürütülüyormuş.
Otomotiv
sektörü her ne kadar vergiye dokunulmayacak dese de 1.6 litrenin altındaki
araçlara yönelik yeni bir düzenlemenin yolda olduğu ve yeni düzenlemede 1.6
litrenin altında yeni bir vergi basamağı yaratılarak bu sınıfın ikiye
bölüneceği söylentileri giderek artıyor. 1.3 litre altı ve 1.3-1.6 litre arası
olmak üzere ikiye ayrılacak vergi sisteminde 1.3 litrenin altındaki araçların
yüzde 37 olan ÖTV'sine dokunulmayacak, 1.3-1.6 litre arasındaki araçların yüzde
37 olan ÖTV'si ise yüzde 60 civarına çekilecekmiş.
DEDİKODULARI DOĞRULAYAN YOK
'Miş'
diyorum çünkü bu dedikoduları doğrulayan hiç kimse yok. Sadece Ankara'ya
yakın kaynaklar ısrarla olacağını söylüyor. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in basın danışmanı bile konudan haberdar
olmadığını söyledi. Gerçi olsa da ne kadar söyleyebilir ki...
Asıl
soru 'hükümet böyle bir değişikliğe neden ihtiyaç duyuyor' olmalı. Cevabı
basit. Çünkü lüks otodaki vergi artışı etkili olmadı, çok satan bir çok lüks
araç 1.6 litrelik motor takviyesiyle satışlarını daha da artırdı. İşte bu
noktada hükümetin böyle bir çözüm yoluyla ithalatı frenlemek istediği
belirtiliyor.
BÜYÜK DARBE OLUR
Ama
böyle bir ÖTV artışının sektörü ne duruma sokacağı ise pek düşünülmemiş gibi.
Avrupa'da artan krizi 2011 yılında büyüyün iç pazarla aşan Türk otomotiv
sanayi, olası ÖTV artışıyla birlikte 2012 yılında çok büyük bir darbe yer.
Hem
Avrupa'ya ihracatın düştüğü hem iç pazarın artan vergilerden dolayı düştüğü bir
ortamda 2011 yılında 5 binin üzerinde yeni işçi alan sektör, 2012'de 2-3 katını
çıkartmak zorunda kalabilir. 1.6 litreye sahip araçların ÖTV'sinin yüzde 60 ve
üstüne çıkması, Türkiye'deki üretimi büyük ölçüde etkiler. Çünkü Türkiye'de
sadece Tofaş-Fiat ağırlıkta olarak 1.3 litre motorlu araç üretiyor. Renault'un
üretiminde 1.2 litrelik motor var ama toplamda oranı düşük. Toyota, Honda ve
Hyundai'de düşük vergi dilimine giren motor hacminde bir üretimi yok. Belki bu
ÖTV artışıyla ileride gelir ama 2012 yılı otomobil üretimi için büyük yıkım
olur.
BİLEREK Mİ FISILDANIYOR?
Diğer
taraftan bu yeni düzenleme yerli üretici olan Tofaş'ın dışında en çok 1.3 litre
ve altı motor hacmine sahip bir çok modeli bulunan Volkswagen, Opel ve
Chevrolet gibi ithal araç markalarına yarar sağlayacaktır. Bu da cari açığı
düşürmek için böyle bir ÖTV artışı yapan hükümete en büyük cevap olacaktır.
Bu
konuda yine de dedikoduları duymamazlık yapmayıp, temkinli hareket etmekte
fayda var. Hükümet geçmişte olduğu gibi yalanlasa da bir gece ansızın vergi
artırdığını da unutmayalım. Benim tek kafama takılan ise bu tip dedikoduların
hep stokların yığıldığı, firmaların araç satmak zorunda olduğu dönemlerde
ortaya çıkması. Sanki birileri satışların artması için bunu bilerek fısıldıyor
gibi..